Afscheid met een lach en een traan…..Zo verwoordt Henny Strating het afscheid van hun levenswerk ‘de Readshop’ in ons Winkelcentrum Emmerhout. Jans en Henny Strating zijn een begrip. Bijna iedereen in Emmerhout zal weleens in hun winkel zijn geweest.

Ik spreek hen omdat zij per 1 oktober stoppen met hun winkel. Jans (63) geboren in Emmen, is sinds 1972 betrokken bij het winkelcentrum. Eerst als medewerker bij Ziengs en Klein, een tabaks / lectuur annex postagentschap. Inwoners van het eerste uur kunnen zich dit vast nog herinneren. Henny ( 63) geboren in Bargercompascuum, werkte 10 jaar bij de Rabobank aldaar. Jans en Henny trouwden in 1977 en kregen 2 kinderen, Carina en Ruben.

Eigen toko

Op 1 januari 1983 betrokken zij samen een winkelpand als zelfstandige ondernemers. Vanaf die tijd runnen zij hun eigen toko, inclusief het postagentschap. Bijna ook vanaf die tijd was Jans bestuurslid van de ondernemersvereniging. Emotioneel wordt het gesprek als zij vertellen over de sociale kant van hun werk. Hoe bijvoorbeeld mensen, die niet alleen durven te pinnen hun hulp inroepen. Hoe zij betrokken zijn bij veel inwoners, die hen op de hoogte stellen van hoogte- en dieptepunten in hun leven. Zo vertellen zij over een 84-jarige inwoonster, die geen contacten had en die Jans af en toe ophaalde om haar naar hun huis mee te nemen.  Of om een tripje naar Ommen te maken, naar Ruben hun zoon, die daar met zijn partner een restaurant heeft. De anekdotes vallen over elkaar heen, zij kunnen er een boek over schrijven.

Nieuw winkelcentrum

Ook alle verwikkelingen om te komen tot een nieuw winkelcentrum passeren de revue. Een zware tijd, met veel juridisch getouwtrek. Het blufgedrag van de eigenaar, waardoor ze vaak op het verkeerde been werden gezet. De gemeente, die geen knopen doorhakte. Veel tekeningen zijn langsgekomen. Jans durft te stellen, dat zijn optreden in de Gemeenteraad als doodgraver, getooid met een hoge zwarte hoed en zwarte cape met een daarbij passende witte das, er zeker toe heeft bijgedragen, dat er een doorbraak kwam voor een nieuw winkelcentrum.

Plofkraak

Een dieptepunt was toch wel de plofkraak in 2013. Net opnieuw gestart in een nieuwe omgeving overkomt je dit. De keerzijde hiervan was echter, dat zij zo in het zonnetje zijn gezet, toen. Kaarten, hulp, ondersteuning, bloemen. Een enorm warme deken opeens.

Een inwoonster, die hen een enveloppe gaf met daarin een optelsom van de aankopen, die zij gedaan zou hebben als de winkel open was geweest, de gemiste omzet.

En nu?

De winkel wordt overgenomen door Primera. Dochter Carina blijft aan als medewerker, samen met Greetje. Het concept zal er ongeveer hetzelfde uitzien. Ook het postagentschap blijft, evenals de geldautomaat. En Henny en Jans, wat gaan zij doen na 1 oktober? Eerst maar eens bijkomen. De tuin in, die aandacht vraagt, de wandelingen, die zij graag maken, zo ook de fietstochten en dan op een terrasje uitblazen. Het enthousiasme voor deze nieuwe periode moet nog komen, dat is wel duidelijk. Het achterlaten van hun werk doet duidelijk pijn… het zal wennen zijn.

NB Jans hecht eraan via dit interview alle mensen te bedanken voor hun jarenlange klandizie. Familie Vollebregt veel succes met hun nieuwe Primera Emmerhout.

Wijkberichten 2019 I 4