‘Je moet er even doorheen kijken,’ volgens uitvoerder Reinder Vegter. ‘Het is nu een dikke bende. Overal bulten grond, een straat die opgebroken is, verkeer dat omgeleid wordt…Maar het wordt uiteindelijk heel mooi.’
De volledige naam van het project is ‘Rioolreconstructie Laan van het Kinholt-Houtweg Emmerhout’, maar meestal afgekort tot: Rioolreconstructie Kinholt. Reinder Vegter is uitvoerder bij Avitec. Hij moet ervoor zorgen dat deze klus goed uitgevoerd wordt. De verschillende werkzaamheden moeten goed op elkaar afgestemd worden en het project moet binnen de afgesproken tijd afgerond worden.
(foto: Wytse Bouma)
Op schema
Hij vindt dit een mooi project. ‘Ook wel een beetje bijzonder. We werken niet vaak op een diepte van 5½ meter. Avitec heeft er speciaal een grotere kraan voor moeten aanschaffen!’
De werkzaamheden liggen op schema. ‘We zijn achteraan in de laan begonnen. Daar liggen de nieuwe rioleringsbuizen, een gescheiden buizensysteem voor regen- en afvalwater, al in de grond. Ook de nieuwe bestrating is daar al gelegd. En de eerste kruisingen met verhoogd plateau en afwijkende bestrating zijn daar ook al klaar,’ zegt hij tevreden. Zo werkt men langzaam richting de Houtweg. Aan de even-kant van de Laan van het Kinholt wordt vanaf april een betonnen wandelpad aangelegd. De rijbaan voor auto’s en fietsers wordt dus smaller. Er mag dan maximaal 30 km per uur worden gereden.
Leemlaag
Voordat de nieuwe rioleringsbuizen geplaatst kunnen worden moet er eerst flink gegraven worden. Daarbij heeft men te maken met een forse leemlaag. ‘Op sommige plaatsen is deze 2 meter dik op andere plaatsen wel 4 meter! De leem voeren we af naar een tussendepot aan de Houtweg.’ Het wordt daarna afgevoerd naar diverse locaties in de provincie. Zo gaat er een hoeveelheid leem naar het Bargerveen. Het wordt daar gebruikt voor het aanleggen van leemruggen rond het hoogveenreservaat. Door het aan- en afvoeren van het leem wordt de Houtweg erg smerig. ‘We proberen het wel zo goed mogelijk schoon te houden. We vegen zeker één keer per dag, maar vooral bij regenachtig weer is het daar glibberig.’
Geen klachten
Iedere dinsdagmorgen zit Reinder in de keet aan het begin van de laan. Omwonenden met vragen of klachten kunnen dan bij hem terecht. Hier wordt niet of nauwelijks gebruik van gemaakt. ‘We proberen de bewoners te informeren over de werkzaamheden en de overlast zoveel mogelijk te beperken. Maar helemaal lukt dat bij zo’n groot project natuurlijk niet. Maar we krijgen weinig klachten. Wat nu aandacht heeft, zijn de trillingen die mogelijk schade veroorzaken. Hier moet goed naar gekeken worden, want dit moet wel netjes afgehandeld worden.’
Aansluiting Schansvijver
Reinder verwacht dat de nieuwe riolering er halverwege mei helemaal in ligt. Dan komt de fase waarin de aansluiting van het regenwaterriool op de Schansvijver gemaakt wordt. Dit zal nog wel wat voeten in de aarde hebben. ‘Het verkeer zal niet gestremd worden, maar met een lus omgeleid worden. Enige hinder kunnen we niet voorkomen.’ Het is nog niet bekend of de Houtweg tussen de kluifrotonde en de Rondweg van nieuw asfalt voorzien wordt. De dubbele rijbaan verdwijnt wel.
Afronding
De planning is dat het gehele project voor de zomervakantie afgerond is. Wanneer de riolering helemaal klaar is, wordt de oude riolering, die in de groenstrook naast de Laan van het Kinholt ligt, volgespoten met schuimbeton. Dit wordt gedaan om verzakkingen in de toekomst te voorkomen.
Wijkberichten Emmerhout 2025 I 1