Onderdeel van de bewonersmiddag op vrijdag 1 mei was het Emmerhout Journaal. Aanwezigen werden geïnformeerd over actuele ontwikkelingen rond ons wijkcentrum. De berichten - EmmerhoutSnippers - leest u hieronder.

Wijkbewoners hebben mogelijk de indruk dat er weinig schot zit in de realisatie van een wijkcentrum voor Emmerhout. Dat het erg langzaam gaat en dat het nog wel even gaat duren klopt inderdaad. Maar Wytse Bouma vroeg niet te twijfelen aan de inzet, weliswaar vaak achter de schermen, van het bestuur van Wijkbelangen, maar ook vanuit de Emmerhout Fabriek, om aandacht te blijven vragen voor een wijkcentrum

Vervolgonderzoek ICS Adviseurs van start

Op dinsdag 3 maart is vervolgopdracht door college van B&W vastgesteld en verstrekt aan ICS Adviseurs. Dit onderzoek volgt op het ‘Haalbaarheidsonderzoek naar een wijkcentrum voor Emmerhout’ dat door ICS Adviseurs in het najaar van 2025 gepresenteerd is.

Het bestuur van Wijkbelangen Emmerhout is uitgenodigd voor een eerste gesprek op dinsdag 9 juni om de voortgang te bespreken. Louwina Mensink en Wytse Bouma zullen namens het bestuur aan dit gesprek deelnemen. De vervolgopdracht aan ICS richt zich met name op fysieke aspecten als verkeer en stedenbouw. En eventuele samenwerking met andere partijen.

Nick Prinsen, beleidsadviseur maatschappelijk vastgoed en tegenwoordig lid van het team expertisecentrum, benadrukt dat er nog steeds gekoerst wordt op besluitvorming voor behandeling van de kaderbrief op 25 juni.

Brief naar formateur

Er wordt op dit moment gewerkt aan de vorming van een nieuwe coalitie. Dit gebeurt onder leiding van Jisse Otter, oud-wethouder en oud-gedeputeerde. De beoogde coalitie zal dan bestaan uit Wakker Emmen, PvdA en VVD. Ambities, plannen en afspraken zullen worden vastgelegd in een collegeprogramma voor de komende vier jaar.

Op 13 april heeft de voorzitter van Wijkbelangen Emmerhout namens de wijkbewoners een brief geschreven naar de formateur Jisse Otter. In deze brief benadrukt Wytse Bouma nogmaals het belang van een wijkcentrum voor Emmerhout. Ik citeer: Met dit schrijven willen wij nogmaals aandacht vragen voor het feit dat Emmerhout al bijna 20 jaar niet beschikt over een volwaardig wijkcentrum. Dit is voor een actieve en levendige wijk als Emmerhout lastig te accepteren en eigenlijk onwaardig.

En hij vervolgt: In het te schrijven collegeprogramma zal ongetwijfeld een paragraaf opgenomen worden over bewonersparticipatie, het versterken van de verbinding in de samenleving, de zorg voor elkaar en het omkijken naar elkaar. Om het niet alleen maar bij woorden te laten, vragen wij u de realisatie van een wijkcentrum voor Emmerhout in het collegeprogramma 2026-2030 op te nemen.

Gesprek met de wethouder Jan Bos

Op 24 maart spraken Ida Oostmeijer en Wytse Bouma met de griffier Sander Engelen en zijn naaste medewerker Amber Tieck. Dit was een verhelderd en informatief gesprek. Op maandagmiddag 11 mei staat er een gesprek gepland met wethouder Jan Bos. Aan dit gesprek zal, naast Ida en Wytse, ook Jiska Ravor deelnemen. Jan Bos keert naar alle waarschijnlijkheid niet terug in het te vormen college, maar het is wel belangrijk om hem nog te spreken. 

Daarnaast vinden er ook gesprekken plaats met politieke partijen. Zo hadden we vorige week een gesprek met de fractie van D66.

Raad On Tour

Sinds 18 maart heeft Emmen een nieuwe gemeenteraad. Deze raad willen we graag informeren over waar we in Emmerhout waar we van dromen en waar we mee bezig zijn. Voor de ‘oude raad’ organiseerden we een bijeenkomst op 22 januari in deze zaal. Het is niet mogelijk om op korte termijn een dergelijke info-avond voor de nieuwe raad te organiseren. De nieuwe raadsleden zijn erg druk met hun inwerkprogramma.

Toch krijgt Emmerhout een kans om de wens van een wijkcentrum onder de aandacht te brengen van de gemeenteraad. Dit kan op woensdag 17 juni tijdens het programma Raad On Tour. De gemeenteraad is in de vorige raadsperiode gestart met een programma waarin alle gebieden in de gemeente bezocht worden. Emmen is opgedeeld in een aantal gebieden en op 17 juni wordt gebied Oost bezocht. Emmerhout valt met Angelslo, Emmerschans en Barger-Oosterveld onder gebied Oost. Ieder bestuur van een wijkvereniging krijgt 15 minuten het podium. Voor ons is natuurlijk duidelijk waar we aandacht voor gaan vragen. De Raad on Tour is overigens geen openbare bijeenkomst.