Jarenlang was het: ‘de voormalige vuilnisbult’, maar sinds kort is het: ‘de Muur van Emmen’. Als voormalige vuilnisbult geliefd bij heel veel wandelaars en trimmers. Maar het onderhoud was al jaren onder de maat. Daar moest verandering in komen en de gemeente kwam eind 2016 met een plan van aanpak. Wijkbelangen Emmerhout werd hierin ook betrokken. En ook allerlei sportverenigingen.  Jan Kalter, voorzitter van wielersportvereniging (WSV) Emmen, opperde het idee om de weg over de bult door te trekken met aansluiting op de openbare weg. Het leek een onhaalbaar plan. Maar Ben Timmermans en Bert Fuhler hadden een vergelijkbaar idee en hadden dit ook al verder uitgewerkt. Beide heren zijn directeur-eigenaar van respectievelijk Avitec en Fuhler BV. Tijdens een bijeenkomst bij WSV Emmen ontvouwden Timmermans en Fuhler hun plannen. Dit plan is tot uitvoering gebracht.

(foto: Wytse Bouma)

Vijf jaar later

Samen met Jan ben ik vijf jaar na onze bijeenkomst, waar hij zijn ‘wilde’ ideeën over het doortrekken van de weg over de bult opperde, terug op het hoogste punt van wat nu de Muur heet (tevens hoogste punt van Drenthe). ‘Het is nog veel mooier geworden dan ik me ooit voorgesteld had. Je kunt hier naar beneden, dan kun je ook weer linksom. Ga je weer een eindje omhoog en dan kun je nog een keer. Je kunt dus ook rondjes rijden. Het is hartstikke zwaar hè. Het is niet voor niets de Muur,’ zegt hij met een knipoog.

Mannen met een sporthart

Bij de uitvoering was Jan niet betrokken. ‘Toen Timmermans en Fuhler erbij kwamen ben ik er tussenuit gegaan. Beide bedrijven hadden al ervaring opgedaan bij de VAM-bult. En het zijn mannen met een sporthart hè? De provincie had al vijf ton mondeling toegezegd. Het liep en ik kon het aan hen overlaten. Samen met Harm Lassche van de gemeente is de uitvoering ter hand genomen. Maar alle eer voor Avitec en Fuhler. Als die er niet waren geweest was deze Muur er nooit gekomen.’

Tweede fase

In de tweede fase is de bedoeling dat boven op de Muur een soort blokhut komt waar mensen wat kunnen drinken. Maar dat vraagt een wijziging van het bestemmingsplan. Een ander onderdeel van die tweede fase is een borstelbaan voor kinderen. Zij gaan met een liftje omhoog en glijden dan op autobanden weer naar beneden. De parkeerplaats aan de achterzijde van de Muur is in verband hiermee al aangelegd.

Kinderziektes

Zowel het fiets- als het wandelparcours is zo’n 1.200 meter lang. Het zijn misschien kinderziektes maar de eerste klachten zijn er ook al. Mountainbikers die over wandelpaden fietsen en racefietsers die elkaar bijna ondersteboven rijden bijvoorbeeld. ‘Daar moeten ze maar over nadenken hoe ze dat oplossen. Misschien eenrichtingverkeer voor fietsen. Ik zou dat aanbevelen. Maar wij hebben als wielervereniging daar geen bemoeienis mee. Het is een project van Avitec en Fuhler en het beheer ligt straks bij de gemeente.’

Vaste route voor tourfietsers

‘Met mijn fietsmaatjes rijden we vaak naar de VAM-bult in Wijster. We rijden daar een paar keer bij op en vervolgen dan ons parcours. Ik denk dat heel veel tourfietsers hier uit de buurt deze Muur in hun vaste fietsroute gaan opnemen. Die rijden vaak 50, 60 km en doen dan dit rondje een paar keer en fietsen dan weer verder.’ Hij kijkt tevreden om zich heen: ‘Dat dit gerealiseerd is daar kan ik enorm van genieten.’


Wijkberichten 2021 I 2