Er klinkt een vrolijk goedemorgen bij elke klant die de nieuwe bloemenwinkel Bloemen bij Fleur binnenstapt. Sinds 1 juni jl. is Francisca Sterkenburgh-Kremer de trotse eigenaresse van deze winkel. Ze woont met haar man en twee dochters in Emmerschans. Daar woont Francisca (43 jaar) nog niet zo heel lang. Eigenlijk heeft ze altijd in Emmerhout gewoond, waar ze ook is opgegroeid. ‘Ik heb altijd met bloemen gewerkt, nadat ik de opleiding tot bloemiste heb gedaan,’ vertelt ze. ‘Alleen na het overlijden van onze middelste dochter, ben ik iets heel anders gaan doen. Toen zij geheel onverwachts overleed bij de geboorte heb ik eerst een jaar niets gedaan. Dat was zo ontzettend heftig, maar je moet op een gegeven moment toch verder. Ik ben toen mijn eigen kinderopvang begonnen. Dat heb ik acht jaar gedaan.’



(foto: Hilde van der Horst-de Jong)

Passie

Samen met haar gezin verhuisde Francisca naar Emmerschans om meer ruimte te hebben voor haar kinderopvang. Maar toen kwam corona, met alle gevolgen van dien. Ze kreeg een tip dat er een bloemiste gezocht werd in Ter Apel en terwijl ze daar alleen even ging kijken, kwam haar passie voor bloemen direct weer naar boven. ‘Het zit er gewoon in,’ lacht ze. In Ter Apel kon ze direct aan de slag.

Emmerhout

Toch bleef het kriebelen. ‘Ik heb altijd gedroomd van een bloemenwinkel in Emmerhout. Dus zodra ik hoorde dat de vorige eigenaren stopten met hun winkel, zag ik een kans mijn droom waar te maken.’  Samen met haar man, haar vader en vrienden heeft ze de winkel helemaal gestript en vervolgens weer opgebouwd in een stijl die bij haar past. ‘Ik krijg heel veel enthousiaste reacties over de sfeer en de uitstraling, maar ook over het assortiment.’

Familie

‘Bloemen bij Fleur’ is de naam van haar winkel. Fleur is de naam van haar overleden dochter. Het logo is een getekende magnolia tak, de lievelingsbloem van haar, eveneens overleden, moeder. ‘Mijn vader heeft een hele mooie foto gemaakt van een magnolia tak. De ontwerper heeft naar aanleiding van deze foto het logo getekend. De foto hangt natuurlijk in de winkel! De naam van de winkel is bedacht door onze jongste dochter. ‘Dit is het mam’, zei ze. En dat is het ook geworden.’

Hartelijk

Zo hartelijk als Francisca over haar familie praat, zo spreekt ze ook tegen alle binnenkomende klanten. ‘Ik wil graag dat mensen binnenkomen met plezier, dat ze een praatje kunnen maken. Maar ook dat ze de bloemen of accessoires vinden die ze mooi vinden, passend bij het seizoen’. En niet alleen klanten, maar ook haar collega-winkeliers draagt ze een warm hart toe. ‘Het is een mooi winkelcentrum, met enthousiaste ondernemers,’ zegt ze. ‘Ik heb ook hele leuke buren. Aan de ene kant Anita’s Dierenspeciaalzaak en aan de andere kant de Wijkwijzer. Afgelopen zomer zaten we soms samen even buiten, dat onderlinge contact vind ik heel belangrijk.’

Toekomst

Francisca geeft aan dat ze eerst een tijdje alleen de winkel wil draaien. ‘Ik wil kijken hoe het gaat in alle seizoenen en hoe het allemaal loopt.’ In de toekomst wil ze ook workshops gaan geven.

En dan komt de man van de bloemenveiling binnen om verse bloemen te leveren. Er gaat een bordje op de deur met ‘zo terug’, zodat ze kan helpen uitladen. Want ook voor deze man neemt ze even vriendelijk de tijd.