Regelmatige bezoekers van ons winkelcentrum is het al opgevallen natuurlijk. Bij de ingang van het winkelcentrum, naast de Jumbo, heeft zich op een mooie zichtlocatie een barbershop gevestigd onder de naam Barberbox.

Tijd om even langs te gaan. Niet voor een behandeling van mijn baard, maar voor een goed gesprek om Emmerhout kennis te laten maken met Murat Sahin, de eigenaar van de Barberbox. Wanneer je de zaak binnenstapt heb je niet echt het gevoel binnen te zijn. Het vele glas aan de zijkant geeft je het gevoel in een open ruimte te staan met een direct contact naar het winkelcentrum. ‘Zien en gezien worden, dat is wat de moderne man wil’, zegt Murat, en dat ademt Barberbox ook uit. Tijdens het gesprek met Murat gaat dan ook regelmatig zijn hand omhoog als teken van begroeting naar het voorbijlopend publiek.



(foto: Wytse Bouma)

Hart gevolgd

Met een diploma in bedrijfseconomie op zak had Murat onder meer kunnen kiezen voor een beroep als controller, assistent accountant, beleggingsadviseur, financieel adviseur of bijvoorbeeld hoofd administratie. Maar hij volgde zijn hart. Waar andere jongeren zich bezighielden met vakken vullen ging hij zich toeleggen op het trimmen van baarden. Eerst die van hemzelf, later ook die van zijn broer en vrienden. Zij dienden als oefenpop.

Best barber in town

Het begon klein door zelf wat spullen aan te schaffen en eerst thuis te gaan knippen. Niet veel later ging hij verder in zijn tuinhuis. Hij liet zich inspireren door mee te lopen in andere Barbershops en rond te kijken op internet. ‘Social media is heel belangrijk tegenwoordig en daar kun je als bedrijf heel handig gebruik van maken.’ Zo weten de spelers van FC Emmen zijn zaak te vinden. Een groot gedeelte van de FC is klant van Barberbox. Niet toevallig liggen er een aantal FC Emmen-shirtjes met handtekeningen in de zaak. Een opvallende is die met een handtekening van Ole Romeny met de tekst ‘Best Barber in Town, Ole Romeney’.

Gevarieerd klantenbestand

Hoe leuk die aandacht van de spelers van FC Emmen ook is, de vaste klanten zijn Murat zeker zo dierbaar. Het klantenbestand van de Barberbox is er eentje van allerlei culturen en van alle leeftijden. Zo is bijvoorbeeld de vrijdag een soort vaste-klantendag. Veel jonge mannen komen dan langs voor een bezoek, zodat ze helemaal klaar zijn om het weekend weer scherp voor de dag komen. Je kunt bij de Barberbox ook terecht voor een echte Vipbehandeling. Je haar en baard worden dan geknipt en getrimd en je gezicht gewaxt.  Daarna worden je gezicht en haar behandeld met stoom en ter afsluiting volgt een heerlijk ontspannende massage van het gezicht, hoofdhuid en nek.

Volg je dromen

Murat heeft in korte tijd een goedlopende zaak opgebouwd die 6 dagen in de week open is. Hij is er druk mee. Thuis heeft hij zijn handen vol aan zijn jonge kinderen van 1 en 4 jaar. Maar hij heeft nog wel tijd om af en toe met vrienden op de zondagochtend te voetballen in de zaal. De naam Barberbox is bedacht door zijn vrouw.  Het tuinhuis deed haar denken aan een box en zo was de naam geboren. Zoals gezegd, hij had bedrijfseconoom kunnen worden maar volgde zijn droom. Zijn motto: ‘Volg je dromen, zij weten de weg’.



Wijkberichten Emmerhout 2023 I 3